Laos!

Vang Vieng, Laos.

Igar akte vi tubing pa en flod. Vi blev jattefulla och idag ar jag saklart jattebakfull. Jag gillar Laos jattemycket. Landskapet ar coolt. Bergigt, massor av skog och landet ar fullt av floder. Jattemysigt med andra ord. Vang Vieng ar ocksa jattemysigt. Restauranger overallt som visar en massa Family Guy avsnitt och gamla Vanner avsnitt. Soft stalle. Och om man trottnar pa att softa sa finns det massa svettiga grejer man kan gora, som till exempel bergsklattring och utforska grottor. Men nat sant  blir det inte idag i alla fall..

Kanske ska namna att vi struntade i Hong Kong efter Vietnam, flygen var jattedyra fran Hanoi, och mycket billigare fran Bangkok. Sa vi kor resan tillbaka till Thailand och sa flyger vi antagligen till Hong Kong darifran i stallet.

Jag har ju inte berattat sa mycket om Vietnam heller.. Efter Mui Ne sa akte vi till Nha Trang dar vi stannade en natt och akte sedan vidare till huvudstaden Hanoi. Nha Trang var kul, vi akte ut pa en battur for lite island hopping och snorkling som helt plotsligt tvarvande till en booze cruise. Asroligt. Hanoi var ocksa ball, mycket mysigt i The Old Quarters som vi bodde i, precis bredvid en sjo. Gick pa ett trakigt museum, en rolig Water Puppet Show och gick ut pa barrunda.

Nu ska jag hem och sova middag. Ni ar daliga pa att skriva kommentarer    :(
Kolla garna in resdagboken ocksa, Elin skriver en massa dar och vi har lagt upp typ miljoner bilder. Puss!

Blandade pics!

Ikvall aker vi nattbuss till Laos, det blev andrade planer eftersom flyg till Hong Kong harifran var snordyrt. Sa nu aker vi Laos och tillbaka till Thailand och sa flyger vi fran Bangkok till Hong Kong i stallet. Grabbarna och Caisa akte till Laos igar, sa nu kommer vi motas upp nar vi kommer fram igen. Hanoi har varit asgrymt, hela Vietnam har varit grymt. Men det ska bli kul att aka vidare. Eftersom jag varit sa dalig pa att ladda upp bilder sa har jag gjort en sammanstallning! Varsagod!

MALAYSIA

Langkawi.
Det var fest, vi hyrde mini-van ut till bland annat en krokodilfarm. Och Niclas blev strandens biff!

Perhentian Islands.
Resans basta snorkling. Seaturtles, nemofiskar och andra farggranna fiskar och koraller!

Dar tog vi det lugnt pa stranden och i hangmattan, men vi gjorde ocksa en trekking runt on!

Tioman.
Stannade bara en natt pa denna o. Fint naturreservat.

Kuala Lumpur.
Vi var uppe i Twin Towers, utsikt over hela staden. Besok pa ett kopcenter som hade ett inbyggt nojesfalt, med en tokrolig rollercoaster. Asball. Dar kakade vi ocksa jattegod sushi, och ovadret invaderade staden utanfor.

KAMBODJA

Siem Reap.
Akte och kollade in Angkor Wat och nagra andra tempel runt omkring. Niclas testade en statoalett!

Vi sag en kambodjansk dansshow, haftiga klader!

Phnom Penh.
Utflykt till ett museum som fran borjan varit en skola, men som under kriget gjordes om till ett fanglager. Akte vidare till Killing Fields, dar fangarna avrattades och begravdes i massgravar.

Sihanouk Ville.
Vattenbufflar och schysst strand. Valdigt mysigt stalle.

Okenvandring!

image366image367

Nu ar vi i Mui Ne och idag har vi akt en halvdagstur med jeep! Vi har kollat in bland annat tva oknar (heter det sa!?) som ligger en bit harifran. Tokhaftigt! Forst akte vi till en fiskeby, det var haftigt. De har stora batar, sma ekor och sa har de lite speciella runda batar som verkar tokroliga att aka i. Tank Kollerado pa Liseberg! Sa satt de direkt pa stranden och samlade ihop fiskefangsten, blackfisk, snackor, rakor och vanliga fiskar. Mysigt varre.

image370image371

Sen korde jeepen vidare till de roda sanddynorna, och det var verkligen som vi hade kommit till en liten mini-oken. Rod sand overallt. Wow! I vandringen genom sanddynorna fick vi sallskap av nagra barn som forsokte salja pa oss en pulkakning nerfor de branta sluttningarna. Eftersom det med sakerhet skulle sluta med sand i byxorna och en satans jobbig uppforsbacke efterat sa dissade vi det. Men barnen var roliga, och alla ar jatteduktiga pa engelska. Jag ar imponerad!
Sen kom vi till de vita sanddynorna, och det sag ju annu mer ut som en oken. Mini-Sahara typ! Dar fick vi en varsin nackros av tva sma pojkar som ocksa ville att vi skulle aka sandpulka. Haha.

image372image373

Nasta stopp var en storre back som vi fick vada genom fram till ett litet vattenfall. Det var haftigt for att ena sidan av an var bergig av sandsten, rod sand och gul sand. Och andra sidan an var helt gron, palmer och buskar. Haftigt!

image374image375

Eftersom vi akte vid 7 pa morgonen sa kom vi hem vid 12-tiden, sa vi har spenderat resten av dagen pa stranden for att forsoka aterfa solbrannan som pa nagot mystiskt satt forsvann helt och hallet nar vi hallit oss ifran stranderna. Vi far val ta in pa nat lyxigt hotell med pool i Hong Kong sa brannan inte forsvinner igen. haha. Inte.

image368image369

Inatt tar vi bussen vidare till Nha Trang. Ska vara ett riktigt paradis enligt Niclas, killarna akte dit direkt efter Ho Chi Minh. Sa nu har vi hoga forvantningar! Det ska tydligen finnas en del fina oar som man kan aka bat ut till, och det vore ju roligt med en booze cruise..!

Vietnam!

Ho Chi Minh City, Vietnam.

Lamnat Kambodja, det ar lite trist. Jag gillade verkligen det landet. Men hittills ar Vietnam ocksa grymt. Ho Chi Minh City, eller foredetta Saigon, ar verkligen tillbaka till storstaderna igen. Trafiken ar enorm, inte sa manga bilar men daremot miljontals moppar. Tank om alla som korde moppe skulle kora bil, da skulle det vara kaoskaoskaos. Nu ar det bara kaos.

Idag har vi varit pa War Remnant Museum och fatt se stridsvagnar, stridsflygplan och en helikopter och massvis av bilder ifran Vietnamkriget. Om jag ska vara arlig sa kan jag inte sa mycket om kriget, men nu har jag fatt lara mig lite grann i alla fall. Tillrackligt for att veta att jag avskyr USA och deras storhetsvansinne.

I morgon har vi bokat en dagstur till de underjordiska tunnlarna som befolkningen flydde genom under kriget. De stracker sig fran lite utanfor staden anda till Phnom Penh, Kambodjas huvudstad. Det ar ca 20 mil langa tunnlar. De hade tydligen till och med en slags by under jorden. Men nar tunnlarna upptacktes sa bombades allting sonder, men lite grann ar ateruppbyggt och det ska bli intressant att se. Tunnlarna ar tydligen valdigt tranga och "byggda for sma personer". Cellskrack? Det visar sig i morgon..

I overmorgon aker vi vidare till en kuststad som heter Mui Ne. Kand for sina sanddynor, och ska vara valdigt vackert. Sen aker vi kusten upp till Hanoi, vi gor sakert ett till stopp pa vagen annars far vi aka non stopp i typ nat dygn. Fran Hanoi ar planen att aka vidare till Hong Kong genom China. Jag ar laddad!
Vi har bara lite mer an en manad kvar av resan, sa det borjar bli dags for lite planering. Inte varan starka sida kanske. Efter Hong Kong har vi kvar Laos och garna Chang Mai och Koh Chang i Thailand innan vi aker tillbaka till Bangkok. No worries.

Grattis mami, 45 ar idag!! Inte illa pinkat morsan! Puss och kram, saknar roven av mig efter dig!  Love.

Nyarsaftonar i Sihanouk Ville

Antligen lite strand efter alla stader vi varit i pa sista tiden. Sihanouk Ville ligger pa Kambojas vastkust, riktigt schysst stalle. Och vi har lyckats pricka in deras nyarsfirande har ocksa. Det pagar i tre dagar och da har man vattenkrig och sa kastas det babypuder pa varandra. Idag har vi haft vattenkrig med nagra ungar som stod pa andra sidan gatan. Och sa lange som det inte kom nagon stackare pa moppe emellan sa var vi inte pa samma lag. Finns det nagot roligare an vattenkrig?

Tyvarr missade jag hela gardagens firande, for jag har haft nagon konstig magbakterie eller nat sant. Vi har ju samlats hela ganget igen: jag, Elin, Caisa, Niclas, Fredrik och John (Sanna och Magda ar i Australien), sa medan hela ganget var ute pa boozecruise hela dagen igar sa lag jag hemma i sangen och kollade pa cartoon network. Men idag mar jag bra och kan ata normalt igen. Och i morgon ska vi hoppa pa en buss till Vietnam, Ho Chi Minh (foredetta Saigon), sa jag hoppas verkligen att jag inte blir dalig igen. Bussen tar namligen 12 timmar, kul att fa bajsattack da? Nej.

Idag fyller mormor 70 ar!! Grattis grattis grattis!! Och va kul det var att fa ett mess fran dig ocksa i forrgar nar ni hade familjemiddag, jag skickade tillbaka men vet inte om det kom fram??

Idag har jag atit pasta med tomatsas, ganska exotiskt i de har landerna. Jag ar bara sa glad att jag kan ata igen utan att ma skit!! Hurra! (peppar peppar)

Kambodja!

Internet ar segare an segast ibland i de har landerna, darfor har jag inte haft talamod att skriva sa mycket.. Jag vet inte om det ska funka att ladda upp i alla fall, men jag gor ett forsok.

Nu har vi alltsa lamnat Malaysia och ar just nu i Kambodja, ett land jag aldrig varit i forut men som redan gett massor av intryck. Men jag tror jag borjar med Malaysia, senast jag skrev hade vi ju precis lamnat Perhentian. Efter det drog vi soderut langs ostkusten ner till on Tioman, ett naturreservat som vi hort skulle vara bra dykning pa ocksa. Pa farjan over gjorde jag misstaget att ligga och steka i solen utan solkram, vilket resulterade i brannblasor i hela ansiktet. Efter det var det typ face off och jag blev lite solskygg. Tioman var inte basta upplevelsen. Det fanns inga platser kvar pa batarna som skulle ut och dyka heller sa tyvarr har vi inte dykt nagot alls.. Medan killarna gjorde hela avancerade kursen pa Perhentian, det var vi som tipsade dom sa klart. Sa det blev bara en natt pa Tioman, sen akte vi till huvudstaden Kuala Lumpur. Jag alskar KL. Vi bodde pa ett skitmysigt guesthouse som lag nara till allt, Twintowers, BB Plaza shoppingcenter, Times Square och China town. Sa vi stannade dar, motte upp killarna igen och hade det bara for bra i nagra dagar. Sen bestamde vi oss for Kambodja.
Medan John och Fredrik bokade flyg direkt fran KL till Kambodjas huvudstad Phnom Penh, sa valde jag, Elin, Caisa och Niclas det betydligt mer billiga alternativet att aka buss genom Thailand. Borde namna att det aven var mer tidsodande an att flyga.. Fran KL till sodra Thailand tog resan ca 12 timmar, dar fick vi en timmes busspaus tills nasta till Bangkok gick. Den tog 11 timmar. Sa kom fram till Bangkok pa kvallen och stannade dar i tva natter. Det var superharligt att komma tillbaka till Bangkok igen. Shoppade lite och njot av festivalstamningen pa Khao San Road.

Bussen till Kambodja bestod av tva delar, en komfortabel och den andra - den mindre bekvama. Bussen till gransen var inga problem, aven fast den inte var den basta bussen vi akt i de senaste dygnen. Efter att vi kommit in i Kambodja sattes vi pa en buss dar luftkonditionering inte fanns, utan man fick i stallet oppna fonstrena (om det gick). Problemet var vagarna, det var inte asfalet. Det var inte grus, det var lera. Ni kan ju tanka er hur mycket det dammade, och med oppna fonster i bussen var man inte sa frasch nar vi, 5 timmar senare, kom fram till Siem Reap. Dar var vi sa klart och tittade pa templen runt Angkor Wat. Men jag blev lite besviken tyvarr, templen var asmaktiga, storsta jag nagonsin sett, men jag visste inte att de skulle vara sa forstorda av kriget som de var. De flesta var till storsta del bara ruiner, och det var synd. Men anda kul att ha sett det.

Nu ar vi i huvudstaden Phnom Phen, kom fram igar. Den bussresan var ocksa av det otippade slaget. Ratt som det var satt vi fast i lera vid nagot stalle dar de hade vagarbete, och nar vi skulle ta oss ur det sa overhettades motorn och vi fick stanna en stund senare for att byta ut nagra remmar eller nat i motorn. Det luktade brant. Men vi kom ivag till slut, och det var i alla fall asfalt hela vagen. Nu har vi varit har i en natt och vi bor precis vid en sjo, jattemysigt stalle i stallet for att bo mitt inne i stan. Idag har vi varit ute pa en tuk-tuk-trip. Forst till ett museum som forst varit en skola men som gjordes om till ett fangelse under kriget. Dar torterades fangarna, jag tror det var ca 100 fangar som dog dar varje dag under en viss tid. De korde fangarna ut till Killing Fields dar de avrattades. Den platsen akte vi ocksa och tittade pa. Valdigt intressant, men sa klart valdigt otackt. Sen akte vi vidare och kopte en 50-kilos sack med ris som vi tog med oss till ett barnhem. Tyvarr var alla barnen bortresta till sina hemstader eftersom de firar nyar har just nu. Satans otur. Sen akte vi till The Royal Palace, dar bor kungen. Och det var coola byggnader med silvergolv och en guldbuddha med en massa diamanter pa. Frant. I morgon ska vi ta oss till Central Market och kolla in det, sen gar resan vidare till stranden! Sihanouk Ville pa vastkusten. Jag langtar. Det ar varmt har.