Dykcertifikat!

Yes, i morgon bar det ivag till Koh Tao, dar har vi bokat upp oss pa en dykningskurs. Den tar 4-5 dagar och nar man klarat allt har man ett fullstandigt dykcertifikat! Men jag maste gora ett provdyk forst for att kolla om jag kommer kunna dyka. Jag ar lite forskyld, men det borjar ga over. Och jag brukar fa sa ont i oronen nar jag flyger och sant. Men jag hoppas det gar bra, da kan vi dyka helt pa egen hand senare under resan i tex Malaysia och Vietnam och sa. Det vore ju grymt. Jag alskar ju att snorkla, och dykning borde ju vara annu haftigare!

Tatueringen har typ lakt helt och hallet nu, bambutatuering is the shit. Inga problem att bada eller sola med! Fast det har varit lite daligt vader dom senaste dagarna, regnat hela tiden och ingen sol.. Men idag har det varit jattefint sa vi hyrde moppar igen och drog ivag pa utflykt! Vi hittade vattenfall, varsta jobbiga klattringen i typ djungelskog for att komma fram till det, men det var latt vart det. Tyvarr var det lagvatten sa det var inte sa maktigt som det skulle varit annars. Men vi fortsatte vandringen ytterliggare uppat pa berget och kom till ett mindre vattenfall dar vi hoppade i och badade. Sa fortsatte en bit till och kom till en utkiksplats med utsikt over hela on typ. Vackert.
Men sen var jag sa trott i benen sa jag typ darrade sa vi tog mopparna och akte tlll en superfin strand, det gick en liten sandslinga fran stranden over till en o som man alltsa kunde ga over till. Dar badade vi ett tag och sen drog vi till en skon matmarknad och kakade lunch som bestod av grillad fisk, pad thai, kycklinggrillspett, rakgrillspett, majskolvar, ris och currykycklinggryta, varrullar och grillad blackfisk. Grymt.

Bilder finns pa resdagboken.se - frideliin. Och pa fejsan.

Tatuerad!

Dialogen som resulterade i 9 tatueringar pa 7 personer:

Frida:  - Magda, ar du sugen pa att folja med de andra pa thaiboxningen?
Magda:  - Nja, jag vet inte.. Vadara?
Frida:  - Nej, jag tankte att vi kanske skulle dra och tatuera oss i stallet!?

Jag lagger upp lite bilder pa resedagboken.se, frideliin.

Koh Phangan

Ja, sa var man pa Koh Phangan. Jag, Elin, Sanna och Magda bor pa samma resort, och Johns, Fredriks och Niclas hotell ligger precis bredvid. Det ar perfekt. Vi bor i Ban Tai. Det ar inte langt ifran Had Rin, dar full moon partyt ar. Men har ar det mycket lugnare, skont att inte bo mitt i allt. Full moon borjar om nagra dar. Medan vi borjade redan igar. Och jag kanner att efter dom dar bucketsarna som vi drog i oss sa bor man ligga lite lagt ett tag. Jag mar fortfarande piss och klockan ar snart halv atta pa kvallen.
I morgon kommer Kajsa och Niclas och joinar oss ocksa. Det kommer bli askul.

Idag har vi hyrt moppar och flummat runt pa. Vi akte till Had Rin och kollade laget, och sen borjade kolsvarta moln narma sig sa vi tyckte att det var bast att dra sig tillbaka. Vagarna ar som en bergochdalbana har, brantare och kurvigare backar far man leta efter. Det var faktiskt lite laskigt att aka moppe, jag satt bakpa och Elin korde. Och det var sa brant att det var nara att vi inte tog oss upp. Sen kom ju monsunregnet saklart, som tur ar nar vi hade tagit oss forbi de varsta backarna. Annars skulle vi bara ha kanat nerfor. Jaklar vad blott det var!

Ikvall ska vi nog chilla lite pa stranden igen. Bada lite och ta det aningen lugnare med krutet kanske.

Full moon her vi kom!

Det ar varmt och jag ar faktiskt ganska sliten. Det borjar kannas pa riktigt nu att varan resa har borjat. Jag tror att jag har fattat det lite grann i alla fall. Bangkok ar bara for harligt, jag alskar den har staden. Nu har vi stott pa Fredrik och John ocksa pa Khao San, sa nu har vi nastan hela Norgeganget samlat. Bara Niclas som saknas, men han kommer om nagra dagar som tur ar.

Slitenheten sitter nog kvar i kroppen sen igar kvall. Vi firade namligen varan reunion i Bangkok med en mangd ol. Det var riktigt kul. Festivalstamningen pa Khao San kan inte vara battre. Pa dagen akte vi bat pa floden Chao Phraya som delar Bangkok. Vi akte nerat mot templet Wat Pho. Jaag var dar forra resan, men brudarna var ju tvugna att se bautabuddhan som finns dar. Typ 50 meter lang och helt i guld. Javligt frant faktiskt.

Idag har vi varit pa det gigantiska shoppingcentret MBK. Gick mest omkring och tittade pa allt, kopte nat nagellack och inte sa mycket mer. Anda hann vi bara med tva vaningar av kanske sex stycken. Sjukt stort. Vi at pizza ocksa! Nar vi kom tillbaka sa drog vi pa pedikyr. Det var fett med bra for fotterna, thaitjejen hyvlade typ bort ett kilo dod hud och sen malade hon mina tanaglar med silverglittrigt lack. Jag har disco-tar!!

I morgon har vi bestamt oss for att dra till China Town och Lumphini Park. Vi ska forsoka ta ett skytrain. Sa har vi bokat flyg till Surat Thani tills i overmorgon. Darifran tar vi bat over till Kho Phangan - Full Moon Partyt kan borja!

Vi skriver pa resedagboken.se ocksa. Jag heter frideliin dar ocksa saklart.

Nu har resan borjat!!

Jepp, nu ar vi framme i Bangkok! Superkul att vara har. Och idag har vi traffat upp Sanna och Magda ocksa. Om nagra dar drar vi till Kho Phangan. Skriver mer nan annan dag, men flygresan gick bra.

Close..

Nu är det nära. Närmare bestämt fyra timmar kvar tills taxin kommer och hämtar upp oss för att börja färden mot Arlanda. Kl 06:00 lyfter planet mot först Helsinki, där vi byter mot planet som tar oss direkt till det stora Bangkok. Känn dig avundsjuk! Heh.

Vi har väl precis packat färdigt våra backpackerprylar nu. Jag kom till Sthlm för några dagar sedan med fullaste och tyngsta ryggan ever. Jag borde ju veta att man inte ska överpacka. Elin körde en packa-om-och-lämna-hälften-hemma-föreläsning, och på något sätt överträffade jag mig själv och har nu en väldigt rimlig tyngd på bagaget.

Dagarna i storstan har varit fyllda med att fixa inför resan. Handla de sista grejerna, Elin har vaccinerat sig, vi har träffat några vänner och så har vi hunnit med en ölkväll. Ikväll var det ju meningen att vi skulle lägga oss i tid, dumt att sova för mycket på planet eftersom vi kommer fram efter elva på kvällen i morgon. Och då vore det bra om man kunde få lite sömn, vi har ju date dan efter med de sjuka jävlarna från Norgelandet!

Så det blir några dagar i Bangkok, sen drar vi ner mot Koh Phangan och prickar in full moon veckan. Jä.

Hade så sjukt kallt och trist här hemma i Sverige!