Langkawi - Malaysia

Igar hittade vi till Langkawi hela ganget! Vi bor jattenara stranden pa Cenang, och det har ar den finaste stranden jag nagonsin sett i hela mitt liv. Langkawi ar en riktig paradiso, kritvit sand, klart blagront vatten, klippor och mycket gront. Vi bor billigt som satan, 50 rimgit for ett rum som vi delar alla fyra. Det ar typ 12 spann per person per natt. Helt sjukt, och igar kvall kakade jag middag for ca 9 svenska kronor. Det gar alltsa inte at sa varst mycket pengar har, vilket ar jattebra for de lar behovas senare. Vi stannar nog har i alla fall i 3 dagar till, jobbar lite pa brannan och sa har vi tankt att kolla in nagra stallen. Det finns tydligen en reaggebar som ska vara najs, Underwater World skulle vara kul och sa finns det nat slags krokodilstalle som vi har tankt aka till. Det ar verkligen JATTEFINT har. Stranden ar nastan folktom, vilket forvanar mig eftersom den ar helt klockren. Men a andra sidan sa avrader UD att aka over den thai - malaysiska gransen just nu, sa det kanske ar darfor. Pa vagen hit akte vi buss genom Hatyai, ocksa ett stalle nara de thailandska provinserna som UD avrader att man ska besoka. Vi markte inte av nagra oroligheter alls. Det kanns lite overdrivet just det har med att inte aka over gransen.

Nar vi ar klara med Langkawi har vi planerat lite halvt att aka till Kuala Lumpur och kanske sedan till en paradiso som heter Perhentian Islands. Dar finns det tydligen skoldpaddor, sa jag ar riktigt sugen pa att aka dit och snorkla. Vi far se. Vi har i vilket fall planerat att flyga fran Malaysia till Krabi, och sen darifran aka till Kho Phangan, Kho Samui och Kho Tao. Efter det har vi inte planerat sa mycket, vi far se hur mycket tid vi har kvar. Det ser i alla fall ut som att vi inte kommer hinna med Kambodja, vilket ar synd. Men hoppas pa att i stallet aka upp till Chang Mai som ligger i norra Thailand. Vi har bara hort en massa positivt och alla rekomenderar och att aka dit. Dar kan man aka pa trecking med elefanter och vandringar i djungeln och bada i vattenfall. Vi far se hur vi gor!

Saknar er alla darhemma!!

Bilder fran Kho Phi Phi

emmalinda
Pa bussen fran Patong (Phuket) till baten fran Phuket town till Phi Phi Islands.

kho phi phi
Hjulning pa stranden pa Phi Phi.

Fran hamnen pa Phi Phi, innan vi akte ut pa snorklingtur runt oarna.

monkey beach
Pa snorklingsturen akte vi till Monkey Beach, det var haftigt.

snorkling trip
Sa har ser det ut runt Phi Phi oarna. Helt underbart!

restaurang garlic
Var stammisrestaurang Garlic! Alla typ grat nar vi skulle aka!

Sa igar akte vi fran Phi Phi med bat till Ao nang, ligger nara Krabi. Jattefint stalle och om man jamfor med Phi Phi sa far man mycket for halva priset har. Har legat pa beachen, och det ar superharligt. Sa nan dag till har och sen far vi se hur vi gor, om vi aker direkt harifran till Lankawi, Malaysia. Eller om vi aker uppat till Suratthani och darifran over till Kho Pangan.

Igar natt sov jag och Emma pa sjukhus i Krabi, Emma har varit jattedalig  magen i typ en vecka, sa vi akte dit for att kolla sa att det inte var nat allvarligt. Det var det inte, hon har fatt antibiotika och det ar redan mycket battre.
Puss och Hej!

Kho Phi Phi

Ja, nu har vi akt over till Phi Phi Islands. Harligt stalle, men dyrare an pa fastlandet. kul att vara har, verkligen jattefint landskap med hoga klippor och fin kritvit strand. Har precis kommit fran Rolling Stoned, en klubb dar ett thailandskt cover/rockband spelade asskon musik. Rockade riktigt loss till Rage against the machine och System of a down. Genomsvett och ska hem till rummet och duscha.

Sista natten i Patong var hard.

Phuket - Patong

Nu har vi varit nagra dagar i Phuket, hamnade i staden Patong. Jag gillar verkligen det har stallet, Phukets nightlife stalle typ. Helt okej strand, mycket shopping, marknad och stor bargata med billig ol! :D
Vi har legat pa stranden, lyxat till det med solstolar och varrullar. Hela tiden kommer det forbi strandforsaljare som verkligen har allt. Idag kom det forbi en som ville salja ett bord till oss. Vi tackade artigt nej.

patong beach

Vi har haft riktigt tur med hotellrum har, har fatt ett fint dubbelrum med egen toa och dusch, till och med kylskap! Rummet skulle egentligen kosta 800 baht per natt meen vi lyckades pruta ner det till 400. Kalasbra! Agaren ar supertrevlig, i forrgar larde vi honom finns i sjon.
Bargatan har vi testat pa ocksa, ett superstalle dar olen kostar 50 baht styck (10 kr) och en reaggebar som var helschysst! Dar traffade vi en thailansk reaggekille som heter new, han larde emma att spela nat australienskt instrument och han fixade tva dreads pa mig. den natten kom vi hem halv sju pa morgonen och sov till 16 dan efter...

emmas orkesterdreads
Emma med vad det nu heter-instrumentet. Och jag och New som kirrar dreads.

galleriet
New hade ett konstgalleri som man skymtar i bakgrunden.

ganget
Och ganget ar samlat igen

och i morgon drar vi med bat over till Phi Phi Islands. Har hort att det ar ganska dyrt att leva dar, sa det blir nog bara for nagra dagar. Kanske batluffar runt till de mindre oarna. Sen tillbaka till fastlandet, Krabi. Vidare over till ostra sidan till Sura Thani (eller hur det nu stavas) och darifran over till oarna Kho Phangan, Kho Samui och en till mindre o. Sa ser vagen ut. Efter det blir det antagligen Malaysia.

Sista natten ikvall, sa nu ska jag hem och ladda mig for bargatan!

(Saknar dig jattemycket Lars!!)

Khao Lak

Nu ar vi i Khao Lak, kom hit i gar morse med nattbussen da solen annu inte gatt upp och det var alldeles fuktigt och immigt ute. Ingenting var oppet sa vi tog vara ryggsackar pa ryggen och promenerade ner mot havet. Jattefina hotell och sma stugor precis vid stranden, vi sag inga spar alls av tsunamin. Det enda var en skylt pa vagen ner dar det stod "Entering tsunami zone" eller nagot liknande. Sadana skyltar sitter det uppe lite overallt haromkring, aven liknande som pekar ut evakueringsvagar. Val nere vid havet gick vi langs stranden och efter en bit stannade vi for att bada. Dar vid ett trad fanns en minnesplats med fotografier av personer och familjer som dott i tsunamin. Det var jattefint dekorerat med korallstenar, snackor och blommor.

khao lak beach

Vi har hittat ett rum for 300 baht, ca 30 svenska kronor var per natt. Men i morgon aker vi harifran med buss ner mot Phuket.

busshallplatsen

Khao Lak ar ett jattefint stalle, jag gillar Khao Lak mer an Hua Hin. Framfor allt ar manniskorna mycket trevligare har, man halsar pa varandra och om man star och tittar pa nagot i ett marknadsstand sa kommer de inte framspringande pa en gang och ska pracka pa en precis allt de har att salja.. Det ar ocksa lite mindre, och darfor lite lugnare, har inte sett skymten av nagra prostituerade som det fanns gott om i Hua Hin.

I gar lag vi mest pa stranden, och efter natten i bussen sa somnade jag sa klart dar och brande typ hela baksidan av kroppen. Tur att jag har en sa bra och forberedd resekamrat som har med sig forsta hjalpen till allt. Lite hydrozonsalva over natten och jag kanner typ ingenting av det idag. Men vi struntade anda i stranden idag. I stallet har vi hyrt en vespa och akt runt pa, det var jattebra nu har vi sett lite mer av Khao Lak an vad vi skulle gjort annars. De har vanstertrafik har, men vi bildar ett jattebra teamwork Emma och jag. Hon korde och jag sa vanster och hoger hela tiden :) Vi tog oss till en polisbat som blivit uppsvept 600 meter upp pa land av tsunamin. Det kandes helt ofattbart. Nar vi akte med vespan lite utanfor centrum var det manga byggen pa gang, vi har ocksa sett att det sitter uppe lappar om att man kan volontararbeta for att bygga upp Khao Lak. Sa spar av tsunamin fanns i alla fall.

polisbaten

Emma har laddat upp en hel massa bilder pa resedagboken. Ga in pa resedagboken.se och sok pa frideliin sa hittar man Asien-resan med Emmas bilder och dagbok. Mycket sevart och lasvart!

Saknar famlijen och Lars valdigt mycket. Jatteroligt med allas kommentarer, att se att ni laser!
Pa aterseende!

Hua Hin

I mandags kom vi fram till Hua Hin med tag, fem timmar fran Bangkok. Pa tagstationen traffade vi tva svenska tjejer fran Falkenberg som vi har hangt med varje dag. Det har var en kvall med nagra thailandska Chang-ol och en kareoke-bar. Fran vanster: Sanna, nan thaitjej, Emma och Linda.

ganget

Nu har vi varit har i tre natter och ikvall aker vi med en direktbuss till Khao Lak. Resan tar ca nio timmar, men vi reser over natten och jag hoppas bussen har air condition...

Hua Hin ar Thailands aldsta turistort, en lugn liten plats med lang strand och manga fiskrestauranger. Det har ar framst en plats dit barnfamiljer och aldre aker pa semester. Forutom den langa fina stranden finns det inte sa mycket annat har, en liten kvallsmarknad som vi faktiskt inte har varit pa. Daremot har vi legat pa beachen varje dag. Bilden nedan till hoger ar Emma som har skrivit "Emma & Frida Sweden Hua Hin" i ett hjarta i sanden!

hua hin beachemmas sandkonst

Utflykter!

Sa har sag det ut pa flyget fran Wien till Bangkok. Det visades film och man hade tillgang till en massa olika radiokanaler i egna horlurar. Men vi sov mestadels av tiden, det var ju trots allt mitt i natten.

flyget

Vi har haft tre dagar i Bangkok hittills, men det kanns som mycket langre eftersom vi har hunnit med mycket, och sett ganska mycket av staden. Men vi har inte blivit av med jetlaget annu, igar somnade vi inte forran tre pa natten (nio pa kvallen i sverige). Sa vi kom upp sent i morse, men vi drog ivag pa en gang. Tog en taxi till den narmaste bathallplatsen vid floden som rinner genom Bangkok. Darifran akte vi bat ner till hallplatsen Tha Thien for att kolla in sevardigheterna. Det var inte en sadan har bat vi akte utan en storre, men det finns fullt av dessa coola smabatar overallt pa floden. Bilden till hoger nedan tog jag i en souvernirbutik som lag precis dar vi klev av baten.

batar pa flodensouvenirbutik

Vi var forst pa Wat Po, dar man hittar den ca 50 meter langa liggande Buddha-statyn helt i guld.
Det var haftigt och valdigt vackert. Bilden nedan till vanster ar en av de kvadratdecimeter stora bilderna pa som fanns pa baksidan av Buddhas fotter! De flesta avbildade djur, denna en drake.

den liggande buddha baksidan av buddhas fotter

Pa Wat Po fanns aven manga roliga statyer, denna ar ju superlik monstret i Pirates of the Caribbean 2!

staty

Efter Wat Po tog vi en bat over till andra sidan floden och gick till tempelplatsen Wat Ahrun. Valdigt fint stalle, men jag hade tyvarr forvantat mig varsta sortens guldpalats.. Typ som de har i Aladdinfilmen. Sa har sag det ut istallet, valdigt mycket utsirningar och monster. Hard hard work att bygga! Det fanns en drakstaty bredvid en trappa!

wat ahrundrake

Imorgon har vi planerat att aka till Chakachak Market i norra Bangkok. Det ar en stor helgmarknad. Det ar superbilligt har, igar at vi kvallsmat tva ratter och tog tva varsina Heiniken och det gick pa motsvarande ca 60 svenska kronor. Det ar valdigt varmt ocksa, det gar at mycket vatten och solkram.

Igar var vi och sag The grand palace, den forre kungens palats. Men nar vi kom dit hade de stangt sa vi fick inte ga in. Men jag fick ett kort genom portarna, snacka om att den kungen levde flott...

royal palace

Sa har vi varit mycket pa Khao San Road, en stor gata med mycket marknadsstand och turister. Skitbilligt och saklart vill man ha allt. Vi nojde oss med varsin bira.

khao san road

Bangkok!

Framme i Bangkok!

Resan hit var lang, men gick bra. 2 timmar fran arlanda till wien, darifran ca 10 timmar direkt till bangkok. Vi bor pa ett litet hostel, 2 sangar och delar toalett med hotellets andra gaster. Det duger fint. Kostar 320 baht per natt, vilket motsvarar ca 64 svenska kronor. Vi kakade pa en mysig restaurang igar kvall, maten kostade 10 kronor. Helt otroligt! Idag ar vi ute pa lite sightseeing till fots, khao san road. Valdigt mysigt, mycket marknadsstand overallt med jattefina klader och dylikt. Vi har tankt att aka och titta pa tempel och aka bat pa floden som rinner genom staden. Fast det blir nog kanske nagon annan dag.

Familjen> jag har skickat ett mess till brorsan och meddelat att allt ar prima, hoppas han fick det. Sa forsokte jag ringa hem nyss, men klockan ar ungefar 6 pa morgonen hemma, sa jag forstar att ni inte svarar :)

Saknar dig Lars!!

Aterkommer sen nar jag har mer att beratta och kanske en och annan bild att ladda upp!