Kambodja!

Internet ar segare an segast ibland i de har landerna, darfor har jag inte haft talamod att skriva sa mycket.. Jag vet inte om det ska funka att ladda upp i alla fall, men jag gor ett forsok.

Nu har vi alltsa lamnat Malaysia och ar just nu i Kambodja, ett land jag aldrig varit i forut men som redan gett massor av intryck. Men jag tror jag borjar med Malaysia, senast jag skrev hade vi ju precis lamnat Perhentian. Efter det drog vi soderut langs ostkusten ner till on Tioman, ett naturreservat som vi hort skulle vara bra dykning pa ocksa. Pa farjan over gjorde jag misstaget att ligga och steka i solen utan solkram, vilket resulterade i brannblasor i hela ansiktet. Efter det var det typ face off och jag blev lite solskygg. Tioman var inte basta upplevelsen. Det fanns inga platser kvar pa batarna som skulle ut och dyka heller sa tyvarr har vi inte dykt nagot alls.. Medan killarna gjorde hela avancerade kursen pa Perhentian, det var vi som tipsade dom sa klart. Sa det blev bara en natt pa Tioman, sen akte vi till huvudstaden Kuala Lumpur. Jag alskar KL. Vi bodde pa ett skitmysigt guesthouse som lag nara till allt, Twintowers, BB Plaza shoppingcenter, Times Square och China town. Sa vi stannade dar, motte upp killarna igen och hade det bara for bra i nagra dagar. Sen bestamde vi oss for Kambodja.
Medan John och Fredrik bokade flyg direkt fran KL till Kambodjas huvudstad Phnom Penh, sa valde jag, Elin, Caisa och Niclas det betydligt mer billiga alternativet att aka buss genom Thailand. Borde namna att det aven var mer tidsodande an att flyga.. Fran KL till sodra Thailand tog resan ca 12 timmar, dar fick vi en timmes busspaus tills nasta till Bangkok gick. Den tog 11 timmar. Sa kom fram till Bangkok pa kvallen och stannade dar i tva natter. Det var superharligt att komma tillbaka till Bangkok igen. Shoppade lite och njot av festivalstamningen pa Khao San Road.

Bussen till Kambodja bestod av tva delar, en komfortabel och den andra - den mindre bekvama. Bussen till gransen var inga problem, aven fast den inte var den basta bussen vi akt i de senaste dygnen. Efter att vi kommit in i Kambodja sattes vi pa en buss dar luftkonditionering inte fanns, utan man fick i stallet oppna fonstrena (om det gick). Problemet var vagarna, det var inte asfalet. Det var inte grus, det var lera. Ni kan ju tanka er hur mycket det dammade, och med oppna fonster i bussen var man inte sa frasch nar vi, 5 timmar senare, kom fram till Siem Reap. Dar var vi sa klart och tittade pa templen runt Angkor Wat. Men jag blev lite besviken tyvarr, templen var asmaktiga, storsta jag nagonsin sett, men jag visste inte att de skulle vara sa forstorda av kriget som de var. De flesta var till storsta del bara ruiner, och det var synd. Men anda kul att ha sett det.

Nu ar vi i huvudstaden Phnom Phen, kom fram igar. Den bussresan var ocksa av det otippade slaget. Ratt som det var satt vi fast i lera vid nagot stalle dar de hade vagarbete, och nar vi skulle ta oss ur det sa overhettades motorn och vi fick stanna en stund senare for att byta ut nagra remmar eller nat i motorn. Det luktade brant. Men vi kom ivag till slut, och det var i alla fall asfalt hela vagen. Nu har vi varit har i en natt och vi bor precis vid en sjo, jattemysigt stalle i stallet for att bo mitt inne i stan. Idag har vi varit ute pa en tuk-tuk-trip. Forst till ett museum som forst varit en skola men som gjordes om till ett fangelse under kriget. Dar torterades fangarna, jag tror det var ca 100 fangar som dog dar varje dag under en viss tid. De korde fangarna ut till Killing Fields dar de avrattades. Den platsen akte vi ocksa och tittade pa. Valdigt intressant, men sa klart valdigt otackt. Sen akte vi vidare och kopte en 50-kilos sack med ris som vi tog med oss till ett barnhem. Tyvarr var alla barnen bortresta till sina hemstader eftersom de firar nyar har just nu. Satans otur. Sen akte vi till The Royal Palace, dar bor kungen. Och det var coola byggnader med silvergolv och en guldbuddha med en massa diamanter pa. Frant. I morgon ska vi ta oss till Central Market och kolla in det, sen gar resan vidare till stranden! Sihanouk Ville pa vastkusten. Jag langtar. Det ar varmt har.

Kommentarer
Postat av: anna

Hallå, jag måste ju säga att mitt hjärta inte brister över den hemska brännan det verkar ju som att något ont borde väga upp allt det goda hahah.
Hur är kambodja, jag trodde det var en hel del oroligheter där nu?

2008-04-08 @ 19:23:36
URL: http://blabearspaj.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0