MOROTSBROD


Mmm, det luktar nybakat i hela lägenheten! Har haft i rivna morötter, krossade linfrön, solroskärnor och havregryn bla. Så här gjorde jag:

Blanda 25g jäst med 1 tsk salt och rör om så att jästen smälter. Häll i 7,5 dl fingervarm vätska (jag blandar hälften vatten och hälften havremjölk). Tillsätt 1,5 msk olivolja, 2 rivna morötter, 1 dl solroskärnor och 1 dl krossade linfrön. Blanda i 5 dl havregryn och rör om hela tiden så att smeten blir jämn. Nu tillsätter man rågsiktmjöl tills degen blir fast och inte så kletig. Men degen ska inte heller bli hårt packad, då är det bättre att ha lite mindre mjöl i först och baka ut med mer sen om det behövs. Nu ska degen jäsa under bakhandduk i 30 min.
Degen kan knådas ut i limpor eller bullar eller vad man vill ha för slags bröd. Jag gjorde två limpor och la dom på en smord plåt och lät dem jäsa i ytterliggare 30 min under bakhandduk. Pensla över ägg (jag hade inga ägg och penslade i stället med havremjölk blandat med olja), strö över flingsalt och grädda i ugnen i 30 min på 200 grader.

Morötterna och havregrynen gör brödet lite extra saftigt. Tack Britta för att du fick mig att börja baka bröd!

Kommentarer
Postat av: Carro

åhh. man kanske skulle baka bröd i helgen. har aldrig gjort det, men det där lät för gott för att låta bli.

2011-10-14 @ 19:03:03
URL: http://arrow.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0