HÄRMED GICK JAG PÅ JULLOV, I TRE VECKOR!


Jag har redan planerat det viktigaste vid jul/nyår - vilket självfallet är födan.

Julbordet lägger jag mig inte i. Det klarar föräldrarna så bra själva med all rökt fisk och rödbetssallad. Möjligtvis sticker jag till med en kålrotslåda. Julgodiset däremot, det är ju julens viktigaste (förutom julklapparna). Jag gör alltid marsipangodis doppad i mörk choklad. Vanligtvis i runda bollar men helst i roliga figurer som snoppar eller bröst. I år tänker jag utöka mitt godissortiment med julkola och jag har googlat fram ett recept som låter awesome:

Koka upp 1 dl ljus sirap, 1 dl farinsocker, 5 dl strösocker och 3 dl grädde på medelvärme i ca 30 min under omrörning. Grädden bränner lätt fast, akta kastrullen (läs: kolan). Gör ett kulprov i kallt vatten när smeten nått 120 grader. Om smeten stelnar är den bra. Tillsätt 1 msk smör på slutet och bred sedan ut smeten på bakplåtspapper, skär upp kolan i bitar och låt stelna. Färdigt!

Över nyår har jag funderat ut en vegetarisk meny (till pappas förtjusning) med en massa plockmat och goda röror. Om jag får min vilja igenom kommer vi att njuta av ugnsrostad sparris, vitlöksoliver, vitlöksmarinerade champinjoner, vitlöksbröd, ugnsrostade rotfrukter (potatis, morot, gul lök, röd paprika & broccoli), ostfyllda vetetortillas, spenatpaj, linsbollar, marinerad kronärtskocka, ris- & fetaostfyllda vinbladsdolmar med hummus, guacamole, ajvar relish, fetaoströra och aioli. YUM!

Till efterrätt serveras ugnsvarma frukter & bär (t ex päron, hallon, kiwi, björnbär, mango, vindruvor) med smält, riven mörk och vit choklad tillsammans med vaniljglass och jordgubbsmaränger. Bubbel att dricka. WIE.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0