Mediaplugg!

Om tre veckor slutar projektledningskursen som jag går.
Från början hade jag inget att göra andra halvan av höstterminen. Letade febrilt efter kurser med lediga platser, men såklart fanns inget intressant kvar att söka. Så jag fick bita i det sura äpplet och söka distans och kom in på två halvfartskurser som verkade lite sådär halvintressanta. Bättre än inget resonerade jag, det ger ju i alla fall en inkomst.
Men förra veckan fick jag ett mindre sammanbrott över min framtid som studerande på distans, som egentligen absolut inte är min grej! Efter det kände jag att jag måste ta tag i det och satte mig och kollade kurser på nytt. Mailade till olika expeditioner i hopp om att komma in eller skrivas upp på reservlistor. Och till slut hände miraklet! Jag fick en plats i kursen "Medierna och samhället"! GÖTT!

Så nu ska jag läsa media igen, kul! Så här beskrivs kursen på GU:s hemsida:

"Hur har medierna utvecklats, hur började det och vad är det senaste? Hur ser nyhetsvärderingen och mediernas makt ut, idag och i ett historiskt perspektiv? Svar får du i mediekursen som ger baskunskaper om mediernas struktur, utbud och publik. Du får en bred bild av det svenska mediesamhället och mediernas organisation och arbetssätt. Du får kunskap om vad som styr medieutvecklingen och hur det påverkar mediernas sätt att arbeta och journalisters och informatörers yrkesroll.

Kursen behandlar bland annat mediernas betydelse för individ och samhälle, mediers makt och ansvar, medieeffekter, etik och nyhetsvärdering. Kursen ger dig även kunskap om journalistik som genre och journalistikens uttrycksformer. Du lär dig grunderna för att arbeta med och utvärdera undersökningar och statistik om medier och medieanvändning samt att utvärdera journalistiska texter."


Kommentarer
Postat av: Sjöberg

Kul frida, då hamnar vi i samma branch! ;)



2009-10-14 @ 21:11:45
URL: http://malinminelli.blogg.se/
Postat av: carro

åh då får du läsa på mitt älskade JMG!! jag läste inte medierna i samhället (det är första A.kursen) eftersom jag redan läst liknande i Karlstad. men jag vet många som läst den - så jag vet lite om vad du kommer få göra o jag har kontakter om du vill höra dig för efter begagnade böcker. :)

2009-10-14 @ 22:00:20
URL: http://arrow.blogg.se/
Postat av: Emelie

Vad kul att du fått en plats! Hoppas allt är bra och att du får en mysig helg, hälsa Niclas! Kram

2009-10-16 @ 00:10:03
URL: http://www.emelish.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0