Får det lov att vara eye scan, fingeravtryck eller röntgen?

Såg nyss en dokumentär om myndigheternas övervakning av folket. Jag antar att dokumentationen av människors vanor inte är lika extrem här i Sverige som i USA, ännu. Jag är dock övertygad om att vår nya regering inte tvekar för att utöka militärens resurser. Avlyssning och övervakningskameror - i syfte att bekämpa terrorism och annan brottslighet. Det är ju i grund och botten en utomordentligt bra toppenplan, ingenting att bråka om alls. Frågan jag ställer mig är: Hur långt kan man gå utan att man inkräktar på den personliga integriteten? Vill jag att våra myndigheter ska veta allt om mig? Dokumentera mina inköp, banda mina privata telefonsamtal, veta var jag befunnit mig, befinner mig just nu eller rent av kommer att befinna mig i morgon?

Vart går gränsen?

avtryck

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0