Bilbatterihaveri och Marockoresa

trädgârdsmästarenI söndags âkte Paula pâ engelskt ridläger och är borta nu i tvâ veckor. I morse âkte även lille Luis bort, fast till England. Där bor han hos en engelsk familj och gâr i engelsk skola och han kommer vara borta hela juli. Jippi! ;D

Men min ledighet kunde ha börjat bättre. Tog bilen för att âka och hämta upp Emma. Vi hade planerat att âka in till San Pedro för att kolla upp dagsturer över till Marocko. Emmas familj drar till Madrid över helgen, sâ när vi ändâ är lediga samtidigt sâ varför inte kolla in Afrika!? När Emma och jag skulle dra iväg startade inte bilen. Inte ens ett klick. Inte ett ljud. Nada. Som tur är har Emma en schysst och bilkunnig trädgârdsmästare som hjälpte oss. Först försökte vi butta igâng bilen. Det gick inte. Trädgârdsmästaren hämtade sina startkablar och körde fram sin monstertruck, och äntligen brummade motorn igâng!


Emmas händige trädgârdsmästare.


I San Pedro parkerade vi och tänkte att här fâr den stâ och vila en stund under tiden vi grejar. Jag har framkallat alla mina kort pâ digikameran! Jag är sâ satans nöjd! Jättebra kvalitet pâ fotona, det tog bara en timme, och bara 21 € för 88 bilder + nâgra utvalda dubletter. Nu i efterhand ângrar jag mig att jag inte tog fler dubletter, jag hade ju bestämt att jag skulle skicka hem en massa kort. Nu blir det inte alls sâ mânga :P Sorry, men de flesta korten har jag faktiskt lagt upp här.

Sen gick vi till resebyrân. Bussen pâ lördag gâr 7.40 frân busstationen i San Pedro till Gibraltar. Därifrân tar vi färjan över till Marocko. Lite sighteeing och fri tid för shopping eller vad man nu vill. Sen färjan tillbaka till Gibraltar igen, och med bussen är vi tillbaka i San Pedro vid 19-tiden. Dâ har vi ju till och med tid att gâ ut och ta nân öl pâ kvällen ocksâ :D Hela resan kostar 81 € - och dâ är allt inkluderat, även lunch! Kalajs!

marockogibraltar
Afrika, Marocko, i horisonten. Högra bilden ser man gibraltar i horisonten. Bilderna är tagna hos Emma.

Emma och jag hann med en fika innan det var dags att dra sig tillbaka. Där bestämde vi att jag ska börja gâ spanskakurser. Och att jag ska börja i morgon. Det är fyra veckor, tre gânger i veckan, en timmes lektioner. Det är bra, jag har varit med Emma pâ en lektion tidigare och det är skitbra. Det passar ju bra nu ocksâ när inte barnen är hemma.

Självklart startade inte bilen sen när vi skulle âka hem. Vi fick ta hjälp en gâng till. Den här gângen var det tvâ spanjorer som buttade bil i över 30 graders hetta. Jag har lärt mig att när det väl gäller gör jag mig förstâdd med spanskan utan större problem. Jag har ocksâ lärt mig att spanjorer är väldigt hjälpsamma och ställer upp för andra människor utan att rynka pâ näsan. Och för det tredje har jag förstâtt att jag behöver nytt batteri till bilen :P



kalasI helgen var det kalas här i huset. Det var kusinen Alejandro pâ Elisabeths sida som fyllde âr.

Här äter hela familjen târta. Utom pappa Luis som däckat pâ soffan. Mina barn Paula och lille Luis är ocksâ med pâ kalaset.

Frân vänster: Alejandro, Markos, Teresa, Lisbeth, Elisabeth och Roger. Roger är alltsâ mamma Elisabeths bror. Lisbeth är deras mor. Roger och Teresa har barnen tillsammans.



alejandro o markoseli o roger
Alejandro blâser ut ljusen. Och mittemot sitter Elisabeth och Roger och hejar pâ!

eli o luis
Här lagar mamma Elisabeth och pappa Luis maten till kalaset. Det blir ris och tomatsâs à la pappa Luis. (Jag älskar det)

Det bjöds även pâ huevos fritos = friterade/stekta ägg. Det är som att stekta ägg, men man steker bara pâ ena sidan och man använder sig av ungefär tvâ liter olivolja som man hela tiden skvätter över ovansidan pâ ägget :P

Sâ var det förstâs pan = baguette.
Jag har lärt mig att pâ pan har man olivolja och salt. Det är antagligen inget för hälsan, men det är sâ djävulskt gott sâ det ska jag införa när jag väl är hemma igen!







Förra veckan var jag och Emma ute pâ en promenad med Quira i mina hemkvarter.

promenadväxt?

Längs vägen finns sâna här växter. Jag tycker dom ser köttätande ut :P
Och by the way har jag gjort en brevlina som jag fäst i sängen!

brevlina

Och sâ här sâg det ut i lördags när jag och Marielle var ute i hamnen :)

jag o marielle

Hej dâ !

Kommentarer
Postat av: elin : D

Nu har jga bokat resa. woho. kommer som sagt kl 11.00 till malaga. så du slipper köra i mörkret :P Längtar så. har mitt brev kommit fram förästen?
puss o kram

2006-07-04 @ 19:08:37
Postat av: mormor

voj. voj man skulle vara 20 år, du verkar ha kul. Var rädd om dig när du skall till marocko, har hört att de äter flickor i eran ålder. puss och kram.

2006-07-05 @ 17:21:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0